Veel gestelde vragen
Monteren van de meters
In deze categorie vindt u de veel gestelde vragen over het monteren van de meetapparatuur. Dit betreft zowel radiografische als niet-radiografische meters. Door een vraag aan te klikken komt het antwoord tevoorschijn.
De meters worden gemonteerd op de voorgeschreven breedte en hoogte. Op deze wijze conformeren wij ons aan NEN 7440/NPR 7441 en kunnen zo een juiste en eerlijke kostenverdeling maken. Indien bij u al meters aanwezig zijn, kan het voorkomen dat de nieuwe montageplaats op de radiator afwijkt van de bestaande montageplaats op de radiator (meestal indien verdampingsmeters worden vervangen is dit het geval). Als wij de oude meters moeten verwijderen blijft er op de plaats van de oude meter een zichtbare plek achter en worden de nieuwe meters dus vaak op dezelfde plek terug gemonteerd.
In uitzonderlijke gevallen kunnen er ook twee meters geplaatst worden op één radiator. Dit komt voor wanneer een radiator een te grote afmeting heeft of de capaciteit te groot is voor één meter. Elke meter meet dan de helft van het verbruik van de radiator zodat er niet teveel in rekening gebracht wordt.
Indien u dit wenst kunnen wij de meters controleren. De opdracht hiertoe dienen wij echter te ontvangen via uw beheerder en zal plaatsvinden op basis van ongelijk. Dit betekent dat als bij de controle blijkt dat de meters correct werken, kosten doorbelast zullen worden voor dit bezoek.
Het is uiteraard erg vervelend mocht dit bij u gebeuren. Onze monteurs werken zorgvuldig en zullen uw eigendommen respecteren. Desondanks kan het gebeuren dat er tijdens de werkzaamheden schade ontstaat. We zullen dit te allen tijde proberen op te lossen met de beheerder van het complex en de verzekering.
Wanneer u geconstateerd heeft dat een van uw meters defect blijkt te zijn, dient u contact op te nemen met uw beheerder of woningbouwvereniging. Het kan namelijk zo dat zij ons een opdracht dienen te verstrekken om bij u de meter te komen vervangen / repareren.
Indien er geen verbruik gemeten is, zal een schatting gemaakt worden. Indien er over een redelijke periode in de afrekenperiode toch een meting is, dan kijken we of dit kunnen doorberekenen over de hele afrekenperiode. Mocht er over de hele afrekenperiode geen verbruik zijn, dan houden we hier ook rekening mee en kijken we eventueel naar het jaar ervoor of naar het gemiddelde van het gehele complex. Schattingen maken we zo nauwkeuring mogelijk, maar het blijft van belang dat elke radiator is voorzien van radiatormeters danwel de woning voorzien is van een warmtemeter.
In dit geval dient u contact op te nemen met de beheerder van het complex. U bent verantwoordelijk om elke verandering aan de installatie eerst te melden cq aan te vragen.
Indien de verandering akkoord bevonden is, is het zo dat zij ons een opdracht dienen te verstrekken om bij u de betreffende werkzaamheden uit te voeren.
Geeft de beheerder van het complex ons opdracht om bij u werkzaamheden uit te komen voeren, dan ontvangt u van ons een schrijven. Hierin staat een link waar u online uw afspraak kunt maken. In dit schrijven staat een wachtwoord en inlogcode wat u in dient te vullen. Door zelf uw afspraak in te plannen kunt u dit doen op een moment dat het u uitkomt.
In dit geval dient u contact op te nemen met de beheerder van het complex. Het functioneren van de radiatoren valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid. Ook andere klachten m.b.t. uw radiatoren (defecte radiatorknop of de radiator wordt niet warm) dient u te melden aan uw beheerder.
In dit geval dient u contact op te nemen met de beheerder van het complex. Het functioneren van de radiatoren valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid. Ook andere klachten m.b.t. uw radiatoren (radiator blijft warm of de radiator wordt niet warm) dient u te melden aan uw beheerder.
In dit geval dient u contact op te nemen met de beheerder van het complex. Het functioneren van de radiatoren valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid. Ook andere klachten m.b.t. uw radiatoren (radiator blijft warm of defecte radiatorknop) dient u te melden aan uw beheerder.
Ja, onze monteurs volgen regelmatig intern trainingen op ons vakgebied. Daarbij hebben zij allen een met succes afgeronde cursus basis installatietechniek en VCA.
Alle radiatormeters worden door de monteurs van Techem gemonteerd en geprogrammeerd. Afhankelijk van de situatie in de woning kunnen andere meters zoals watermeters en energiemeters door een installatiebedrijf geïnstalleerd worden.